de Queeste - theatermakershuis

scroll to top

ODIEL

OP LOCATIE IN ROESELARE

Gij zijt den domste lummel van de wereld? Geen nood!
Indien gij een paar gespierde beenen hebt, indien gij niet bang zijt eenige honderden kilometers in eenen tocht af te leggen, halfnaakt in een rijderskostuum, en als een echte waaghals met uw leven durft te spelen, dan zult gij weldra een rijk en beroemd man worden, en de faam onzer grootste geleerden en kunstenaars zal voor de uwe moeten onderdoen!

Een veelzeggend, anoniem citaat uit een oude Vlaamse krant. Dat eeuwige roem is weggelegd voor de succesvolle wielrenner, wisten ze blijkbaar toen al. Maar hoe vergankelijk is die ‘eeuwige roem’ in wielerland? Wie kent er vandaag bijvoorbeeld nog Odiel Defraeye, amper honderd jaar geleden misschien wel Vlaanderens grootste wielerheld. De man uit Rumbeke won in 1912 als allereerste Belg ooit de Tour de France, maar stierf in 1965 als een schaduw van de jonge wielergod die hij ooit was.

Op vraag van De Spil Roeselare en TERF duikt de Queeste in archieven en interviewt getuigen, op zoek naar antwoorden op de vraag ‘Wie is Odiel?’.


ODIEL is een voorstelling van
Domien Van Der Meiren regie en research
Tom Ternest spel en research & Lore Molly spel
Christophe Aussems & Annelies Vancraeynest dramaturgisch advies
Jorine van Beek kostuumadvies
Bram Vandeghinste & Kishan Singh techniek
Jelle Moerman video & lichtontwerp
Kishan Singh & Kurt Termote realisatie toneelbeeld
Thomas Eggermont hoofd Odiel
De Spil en theatermakershuis de Queeste productie

een coproductie van De Spil Roeselare & erfgoedcel TERF
met dank aan alle geïnterviewden en Huis van de Voeding/Ondernemerscentrum Roeselare
met de steun van de Vlaamse overheid, Provincie Limburg en stad Hasselt.

 

mei 2012
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
september 2012
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
ROESELARE ☆ OP LOCATIE / voormalige Rodenbachbottelarij 051 26 57 00
N Nederland L Limburg IN Inleiding NA Nagesprek ☆ Uitverkocht ⨂ Geannuleerd ⨀ Laatste Tickets
Gij zijt den domste lummel van de wereld? Geen nood!

Affiche

Trailer

Voorstelling in beeld

Pers

"Tom Ternest levert een knappe prestatie over de hele lijn! (...) Je hoeft geen theaterkenner te zijn om te genieten van de voorstelling. Je hoeft zelfs geen wielerfanaat te zijn. Het is een warmhartige knipoog naar de absurditeit van het leven." theatermaggezien.nl  (An Melis) - 7/06/12

Tom Ternest raakte vooral ontroerd door de postkaartjes die Odiel aan zijn toekomstige vrouw stuurde. Lees er meer op COBRA - 22/05/12

Reportage FOCUS/WTV - 23/05/12

Reacties publiek

't was een mooi stuk waarin het verleden en het heden mooi in elkaar vloeiden!!
(Sabine D. 29.05.2012)

Odiel heeft me tot in mijn diepste binnenste geraakt. Wat een ma-gi-stra-le productie!
(Simon V. - 27.05.2012)

Een dikke proficiat met de voorstelling Odiel aan de ganse ploeg, met een terecht verdiende staande ovatie. Dit was genieten.
(Peter M. - 27.05.2012)

Super, genoten van begin tot het EINDE.
(Triene V. - 27.05.2012)

Proficiat met de mooie en innemende voorstelling van Odiel! We hebben er echt van genoten!
(Brecht D. - 26.05.2012)

Warm, ontroerend, hilarisch, betoverend, meeslepend: ALLES !!! Ik ben er helemaal in de ban van.
(Stefan V. - 26.05.2012)

Ik blijf een trouwe fan! Wat een schitterende voorstelling! van het begin tot het einde was ik geboeid. Mooie en verrassende afwisselingen tussen video en 'live tekst'.. ik kan alleen maar waaw zeggen, echt!  (Nele S. - 26/05.2012)

Proficiat! Topvoorstelling!
Het zindert nog na. Humor, ontroering, magie... het was er allemaal. Indruk-wekkend!
(Gino D. - 25.05.2012)

Net de eerste voorstelling van ODIEL gezien. Vergeet dit weekend al uw afspraken en zorg dat je nog een ticket kan bemachtigen, want... gewoonweg schitterend theater, niet te missen!
(Dirk C. - 24.05.2012)

Locatie - voormalige Rodenbachbottelarij

Brouwerij Rodenbach

Rodenbach is niet enkel brouwkunst, het is veel meer... Het is ook een uniek verhaal dat begint in Andernach aan de oevers van de Rijn, waar de familie Rodenbach van afkomstig is. In 1750 vestigde één van hen, de chirurgijn Ferdinand Rodenbach, zich in Roeselare. Zijn kleinzoon Alexander kocht in 1820 een kleine brouwerij van David Norbert aan de Spanjestraat. Samen met Amelia, Pedro en Ferdinand Rodenbach stichtte hij er in 1820 een vennootschap voor 15 jaar, die werd ontbonden op 1 februari 1836. Op 20 september 1836 werd de brouwerij aangekocht door Regina Wouters, echtgenote van Pedro Rodenbach. Zij werd later opgevolgd door Eduard en vervolgens Eugène Rodenbach, die in Engeland innoverende brouwtechnieken ging opsteken. Van toen af kende Rodenbach een niet te stuiten opgang en verwierf het een grensoverschrijdende faam. Vandaag de dag bestaat het Rodenbachbier nog steeds.

De brouwerij Rodenbach heeft er toe bijgedragen om bij alle bierliefhebbers van het Vlaamse land en zelfs ver daarbuiten, de naam van "Rodenbach" in eer en achting te houden. Deze brouwerij wordt rond 1830 gesticht door de gebroeders Rodenbach, de patriotten van het jaar 1830 en is aanvankelijk gekend onder de naam : "Firma Van d'heeren A. Rodenbach en compagnie, Vereenigde brauwers te Rousselare". A. Rodenbach staat voor "Blinde Rodenbach" of Alexander Rodenbach, waarnaar zelfs een bier wordt genoemd.

De huidige brouwerij in de Spanjestraat is toegankelijk van maandag t.e.m. donderdag, op afspraak. Meer info: www.rodenbach.be

Vlaams Huis van de Voeding

De Oude Bottelarij van brouwerij Rodenbach stond al een tijdje leeg maar heeft nu een nieuwe bestemming gekregen. Op 3 mei 2012 opende er het Miummm - Vlaams Huis van de Voeding. Dit interactief doe- en belevingscentrum wil jong en oud op een actieve manier laten kennismaken met voeding en de voedingssector.

Het Miummm is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen, RESOC Midden-West- Vlaanderen en Stad Roeselare. In de eerste plaats zal het Vlaams Huis van de Voeding dienst doen als informatieplatform en ontmoetingsplaats waar bezoekers kunnen kennismaken met producten en diensten uit de voedingssector. Het Miummm wil het imago van de voedingssector versterken bij het grote publiek en vooral jongeren warm maken voor een job in de voedingssector.

www.miummm.be

meer info

Teasers

Op parcoursverkenning met Tom & Domien

“Gij zijt den domste lummel van de wereld? Geen nood! Indien gij een paar gespierde beenen hebt, indien gij niet bang zijt eenige honderden kilometers in eenen tocht af te leggen, halfnaakt in een rijderskostuum, en als een echte waaghals met uw leven durft te spelen, dan zult gij weldra een rijk en beroemd man worden, en de faam onzer grootste geleerden en kunstenaars zal voor de uwe moeten onderdoen!”

Een veelzeggend, anoniem citaat uit een oude Vlaamse krant. Dat eeuwige roem is weggelegd voor de succesvolle wielrenner, wisten ze blijkbaar toen al. Maar hoe vergankelijk is die ‘eeuwige roem’ in wielerland? Wie kent er vandaag bijvoorbeeld nog Odiel Defraeye, amper honderd jaar geleden misschien wel Vlaanderens grootste wielerheld.

Vlaamse wielergod

Enkele maanden na het zinken van de Titanic, won ‘Frayke’ in 1912 als allereerste Belg ooit de Tour de France. Zo’n stunt zorgde in ons land voor een nooit geziene volkseuforie. De jonge wielergod werd in een open wagen door Brussel gereden. De uitgelaten menigte vormde een mensenhaag van vier rijen dik, door de politie nauwelijks in bedwang te houden. Een jaar later voegde Defraeye nog Milaan-Sanremo toe aan zijn palmares. Onverwacht zorgde de Eerste Wereldoorlog in 1914 voor een abrupte onderbreking van zijn carrière. Na de oorlog bleef een echte comeback uit en in 1924 hing Odiel zijn fiets aan de haak. Hij stierf in 1965 in een bejaardentehuis in Waals-Brabant, als een schaduw van de jonge wielergod die hij ooit was.

Alsnog een comeback

2012 wordt in Roeselare en omstreken hét herdenkingsjaar van Odiel Defraeye, met heel wat bijzondere festiviteiten. Cultuurcentrum De Spil, erfgoedcel TERF vroegen in dat kader ook aan de Queeste om een theatervoorstelling te maken. De partnerorganisaties uit Roeselare kozen doelbewust voor het Limburgse toneelgezelschap. De Queeste maakte in de afgelopen jaren een spraakmakende reeks voorstellingen op basis van grondige research en diepgaande interviews. Bovendien hebben twee leden van het de Queeste-ensemble nog een andere link met Odiel. Acteur Tom Ternest is – net als Odiel – geboren in de Roeselaarse deelgemeente Rumbeke. Regisseur Domien Van Der Meiren is gebeten door de koers en zelf ook een fervent wielertoerist. Nog voor Domien deze zomer met zijn koersfiets de Stelvio in de Dolomieten gaat beklimmen, maakt hij samen met Tom de nieuwe de Queeste-voorstelling ODIEL.

Een parcoursverkenning in vier vragen.

Wat fascineert jullie het meest aan de figuur van Odiel Defraeye?

Tom: Ik vond het een straf verhaal dat hij zijn eerste koers won met een geleende fiets en in plaats van prijzengeld een boerenhesp mee naar huis kreeg. Uiteraard is er ook zijn tot de verbeelding sprekende overwinning van de Ronde van Frankrijk, maar we willen niet enkel de held Odiel belichten. De andere kant van de medaille, zowel in de wielerwereld als in zijn persoonlijke leven, intrigeert ons.

Domien: Op basis van de verhalen en getuigenissen kan je Odiel Defraeye schetsen als een gevallen Icarus. De held blijkt een mens te zijn met kwaliteiten en gebreken.

ODIEL wordt dus meer dan een heldenverhaal?

Domien: Het is ook een kroniek van een interessant tijdsgewricht: de periode net voor de Eerste Wereldoorlog. Een tijd waarin sport zich onttrekt aan de elite en democratisch wordt. In die zin werd het wielrennen ook ingezet in de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.

In de voorstelling introduceren we hiervoor enkele markante figuren zoals Karel Van Wijnendale (oprichter van Sportwereld en de Ronde van Vlaanderen), de Rumbeekse parochieherder Pastoor Slosse (belichaming van de tanende katholieke macht) en Jules Destrée (bekend om zijn brief aan de koning: ‘Sire, er zijn geen Belgen’). De sociaal-economische verhoudingen uit die tijd komen ook mooi tot leven via de figuur van borstelfabrikant Jules Vandekerkhove (werkgever en eerste sponsor van Odiel).

Tom: Wat ons ook uitermate fascineert, is dat er niet eens zo veel verschil is tussen de wielerwereld van 1912 en die van 2012.

Hoe ging de researchfase precies in zijn werk?

Tom: We namen een tiental camera-interviews af van waardevolle getuigen. Ieder interview was een bron van informatie en duurde zo’n 1,5 à 2 uur. Helaas hebben we niemand meer kunnen interviewen die Odiel nog persoonlijk heeft gekend. Vaak waren het getuigenissen uit eerste of soms zelfs tweede hand. Daarnaast interviewden we een paar belangwekkende namen uit de wielerwereld en enkele sporthistorici. Zo kregen we een beter zicht op de verschillende aspecten van de wielersport.

Domien: Tussendoor doorploegden we een stapel boeken, artikels, knipsels, foto’s en thesissen. Er zijn twee rijk gedocumenteerde boeken over Odiel Defraeye van auteur Herman Laitem. Die geven een heldere inkijk in de carrière en het leven van Odiel. Maar er zijn ook heel wat interessante publicaties over de wielersport aan het begin van de twintigste eeuw. Een straf boek is bijvoorbeeld ‘De vliegende neger en de kleine koningin’ van Jan Boesman. Het vertelt over de belevenissen van de eerste Afro-Amerikaanse baanrenner in het Europa tijdens de eeuwwisseling. En ook het ontstaan van de Tour de France wordt er treffend beschreven.

Heeft de research prikkelend materiaal voor de voorstelling opgeleverd?

Domien: Absoluut. Zo leerden we bijvoorbeeld uit de interviews dat de wielersport al snel een zéér professionele bezigheid was, een sport waarin bedragen werden gehanteerd die de vergelijking met de dag van vandaag doorstaan. Maar ook dat Vlaanderen er, ondanks de vooruitgang, nog veel tradities en gewoontes op nahoudt als het gaat over de beleving van de wielersport.

Tom: Naast nuttige en historisch accurate informatie leverden de interviews ook heel wat leuke anekdotes en straffe verhalen op. Een van die sterke verhalen inspireerde ons voor de vorm van de toneelvoorstelling. Odiel Defraeye was altijd al gefascineerd door de zee. Hij heeft zelfs lang een hotel uitgebaat aan de Vlaamse kust en had ook een eigen schuit waarmee hij regelmatig op haring ging vissen. Ooit was hij drie dagen en drie nachten vermist op zee. Door de te dichte mist kon hij niet meer terugkeren. Die dikke mist staat in onze voorstelling symbool voor de nevelen van de tijd. Daarin dobbert Odiel rond en overpeinst hij zijn leven.

Domien: Bij het herbekijken van de interviews viel ons vooral op hoe vaak de getuigen het hebben over vergankelijkheid: niet alleen roem is tijdelijk, maar het leven ook.

In aanloop naar de voorstelling bezochten Tom en Domien vorig seizoen heel wat voorjaarskoersen. Met camera en microfoon gingen ze op zoek naar een antwoord op de vraag: Wie is Odiel Defraeye? Deze videotrailers kan je zien op onze website of op de facebookpagina ‘Wie is Odiel?’.

 

DE QUEESTE + BRAAKLAND/ZHEBILDING = HET NIEUWSTEDELIJK