de Queeste - theatermakershuis

scroll to top

KEAN & ZOON

KRIS KUPPENS / DIRK TUYPENS
OP TOURNEE

Edmund en Charles Kean. Vader en zoon. Geprezen acteurs in het turbulente Engeland van de 19e eeuw. Edmund, selfmade man die zijn wijsheid in de straat heeft opgeraapt, is een flamboyant en baanbrekend vertegenwoordiger van 'Shakespeares helden'.
Charles, voorbestemd om aanzien te verwerven in de hogere klassen, schuift zijn duur betaalde studies aan de kant en treedt in vaders voetsporen.


Vader en zoon treffen elkaar in de kleedkamer van het theater. Ze maken zich op voor een zoveelste voorstelling van Othello. Vader speelt de titelrol, zoon Charles de rol van Jago. Edmunds exhuburante levenswandel heeft echter zijn tol geëist. De koning van het Engelse toneel is oud en moe, terwijl zijn zoon het voetlicht zoekt.

Edmund en Charles, Othello en Jago. Bloedbroeder en verrader, vriend en vijand, medestander en rivaal. Vader en zoon in een onvermijdelijke en beslissende paardans. De koning is nog niet dood, leve de koning.


KEAN & ZOON is een voorstelling van
Dirk Tuypens & Kris Cuppens tekst (schrijfopdracht) & spel
Johan Boonen tekstdramaturgie
Domien Van Der Meiren coach
Nathalie Leenders bewegingsadvies
Hilde Follon kostuum
Hanne Rekkers toneelbeeld
Helena Van den Berge productie
Jan Kuppens techniek
Christophe Aussems feedback & algemene coördinatie
Bert Luyten zakelijke coördinatie
Thassos & Alex Mooren tourneeplanning & promotionele ondersteuning
Kathleen Exelmans voorstellingsfotografie
JZUZ website & grafische vormgeving


met de steun van de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

november 2001
Brussel (Première) K.V.S. - De Bottelarij
TOURNEE t.e.m. 16 maart '02 in Lommel, Lint, Bonheiden, Genk, Sint-Truiden, Eeklo, Zwijndrecht, Tielt, Geel, Neeroeteren, Aalst, Brugge, Aarschot, Heist-o/d-Berg, Berchem
maart 2002
Strombeek, Tongeren, Gent, Bellegem, Willebroek, Hamme, Bilzen, Mortsel, Neerpelt, Maastricht, Leuven, Koksijde, Berlare, Mechelen, Brasschaat, Roeselare, Overijse, Poperinge, Hasselt & Merelbeke
N Nederland L Limburg IN Inleiding NA Nagesprek ☆ Uitverkocht ⨂ Geannuleerd ⨀ Laatste Tickets
"Eindelijk kan een man uit de schaduw treden, de zon instappen."
(John Mortimer)

Affiche KEAN & ZOON

Edmund & Charles Kean
historische schets

Edmund Kean (1789-1833) was het prototype van de romantische acteur. Hij introduceerde een nieuwe manier van toneelspelen, vertrekkende vanuit beweeglijkheid in plaats van statische declamatie. 
'Edmund Kean zien spelen is alsof je Shakespeare leest bij bliksemschichten', schreef de dichter Coleridge over zijn kennismaking met de flamboyante acteur.
Maar de grote Kean was en bleef altijd een kind van de straat, met grote eigenzinnigheid, een onrustige natuur en een voorliefde voor drank en vrouwen.

Op eigen kracht en met steun van zijn vrouw vocht hij zich een weg naar de top. Als één van de eerste acteurs met sterstatus en dito allures werd hij door de maatschappelijke elite wel getolereerd, maar niet geaccepteerd. Hij riep zowel bij toeschouwers als bij medespelers sterke reacties op. Niet altijd vanwege zijn theaterprestaties maar ook vanwege zijn exuberante levenswandel. Nog meer dan vandaag was een acteur slaaf van zijn veeleisend publiek dat snel verveeld en beledigd was.
Zijn laatste opvoering was die van Othello, waarin zijn zoon Charles de rol van lago speelde. De oude Kean stortte in tijdens het derde bedrijf en stierf enkele weken later.

Charles Kean (1811-1868) werd er door de voormalige theaterdirecteur van zijn vader toe gebracht om de naam Kean als acteur ten gelde te maken. Charles trad in zijn beginjaren als acteur letterlijk in de voetsporen van zijn illustere vader, waarmee hij constant werd vergeleken. Het duurde een hele tijd voordat de jonge Kean zich aan de invloed van zijn vader kon onttrekken en zijn eigen weg gaan.
Zijn vrouw, die hij als Desdemona uit Othello leerde kennen, introduceerde hem in het lichtere melodramische genre. Daar legde Charles de basis van een nieuwe realistische speelstijl. Zijn vertolkingen werden vooral gekenmerkt door een eerlijkheid en grote herkenbaarheid. Hij had een eerder ingetogen, heldere speelstijl en liet de geweldadige uitbarstingen, die zijn vaders handelsmerk waren geweest, achterwege.
Hij gaf het theater opnieuw aanzien, bracht het publiek terug naar de zalen en kreeg als vertrouweling van het hof het respect waar zijn vader zo naar had getracht.

Voorstelling in BEELD

DE QUEESTE + BRAAKLAND/ZHEBILDING = HET NIEUWSTEDELIJK