de Queeste - theatermakershuis

scroll to top

DE RAFAËLS

Filip Vanluchene
op tournee / op locatie in de kapel van het Clarissenklooster (Hasselt)

Drie vrouwen op drie dagen voor Maria-ten-Hemel-Opgenomen. Met grote zorg worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de hoogdag. Andrea schikt de bloemen in de kerk. Anna repeteert met haar koor. Iedereen verstilt bij de engelenzang van de kleine en de grote Rafaël.
Het is warm. Heel warm. Ze zijn allemaal zodanig met zondag bezig dat ze niet meer weten wat ze horen of zien.

Dan duikt de zonderlinge Elza Manderick op. Van haar wordt beweerd dat ze door muren kan lopen. Ze heeft heel de nacht gedoold en lijkt iets te verbergen.
Werd er geschoten? Was het een vuurpijl? Of was het een donderslag bij heldere hemel? In de grote wereld daarbuiten woedt er oorlog en de Rafaëls zijn spoorloos.

DE RAFAËLS werd in 1994 geschreven in opdracht van De Korre (Brugge).

 

DE RAFAËLS is een voorstelling van
Filip Vanluchene tekst
Christophe Aussems regie
Chris Thys, Katrien De Ruysscher & Tanya Zabarylo spel
Maarten Mertens dramaturgie
Bert Hornikx live muziek
Danny Cobbaut toneelbeeld
Jorine van Beek kostuum
Kishan Singh productie, techniek & lichtontwerp
Christophe Aussems artistieke leiding
Els Gennez productie & zakelijke leiding
Roos Van Bruggen communicatie & publiekswerking
Fre Lemmens grafische vormgeving
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
103 - WEBSITEFABRIEK website

in coproductie met Cultuurcentrum Genk
met de steun van
de stad Genk, de Provincie Limburg en de Vlaamse Overheid

DE RAFAËLS is een voorstelling die van 18 april t/m 15 mei 2009 op tournee ging door Vlaanderen. In augustus 2010 werd deze voorstelling hernomen in het kader van Theater op de Markt in Hasselt. Dit keer op locatie in de kapel van het voormalige Clarissenklooster.

april 2009
GENK (Première) CC Genk / aud. Limburghal 089 65 44 80 L
GENK CC Genk / aud. Limburghal 089 65 44 80 L
MECHELEN t,arsenaal Mechelen 015 42 25 44
IEPER CC Het Perron / stadsschouwburg 057 23 94 80
TONGEREN CC De Velinx 012 80 00 40 L
ANTWERPEN BAFFbis 03 233 91 48
EVERGEM (Sleidinge) CC Stroming 09 358 51 00
mei 2009
LANAKEN CC Lanaken 089 73 98 50 L
LEUVEN 30CC / Wagehuys 016 23 84 27
TURNHOUT Het Gevolg 014 41 69 91
STROMBEEK CC Strombeek 02 263 03 43
GANSHOREN (Brussel) GC De Zeyp 02 422 00 11
KORTRIJK Schouwburg 056 23 98 55
augustus 2010
HASSELT Kapel Clarissen (Theater Op de Markt) 011 80 50 02 L
HASSELT Kapel Clarissen (Theater Op de Markt) 011 80 50 02 L
HASSELT Kapel Clarissen (Theater Op de Markt) 011 80 50 02 L
HASSELT Kapel Clarissen (Theater Op de Markt) 011 80 50 02 L
N Nederland L Limburg IN Inleiding NA Nagesprek ☆ Uitverkocht ⨂ Geannuleerd ⨀ Laatste Tickets
Houdt uw handen voor uw ogen,
kind en kijkt,
blijft kijken tot ge het weet.

Voorstelling in BEELD

PERS

"De Rafaëls wordt een zielsstuk tout court, op zoek naar verlossing. Omdat De Queeste musiceert als nooit eerder."
De Standaard recensie - 24 april 2009 (Wouter Hillaert)


"'De Rafaëls' is doordrongen van een rijke symboliek en een poëtische volkse taal ... de kwaliteiten van een misdaadverhaal met een Bijbelse parabel. De sobere regie van Christophe Aussems, de subtiele aanwezigheid van toetsenist Bert Hornikx, en het decor maken deze voorstelling tot vrij klassiek theater dat boogt op een sterke tekst en dito vertolkingen. Meer moet dat soms niet zijn."
(Liv Laveyne)


"De Queeste maakt van Vanluchenes tekst een degelijk stuk dat punten en komma's plaatst bij vragen over schuld en onschuld, confrontatie en ontkenning. Tegelijk geeft het gezelschap ook ruimte aan de lichte en grappige lagen ervan, waardoor de voorstelling nergens te zwaar op de hand wordt. "
Theatermaggezien - 2 mei 2009 (Inez Minten)


"Een beetje thuiskomen"
Interview met Chris Thys in Het Belang van Limburg
- 15 april 2009 (Steven Vancleef)


Interview met Christophe Aussems en Chris Thys.
Luister hier naar het Ramblas-interview over DE RAFAËLS - Klara - 17 april 2009

"Het stuk is veel dingen tegelijk. Het is een whodunit, met puzzelstukken die gaandeweg bij elkaar gelegd worden, maar daarom nog niet meteen in elkaar passen. De personages zijn veelzijdig, en dragen ook allemaal een geheim met zich mee. Door de taal en de manier waarop het geschreven is het ook een muzikaal stuk, waar Bert Hornikx op zijn instrumenten muzikale thema's aan toevoegt. En dan zijn er de verwijzingen naar onze katholieke traditie, waardoor het stuk ook rijk is aan symbolen en metaforen. Vanluchene plaatst het hemelse tegenover het aardse en de leugen tegenover de waarheid, waar uiteindelijk niemand buiten kan." zo vertelt Katrien De Ruysscher in een interview voor Uit in Brussel - 8-14 mei 2009 (Michaël Bellon)

de Queeste te gast op Theater op de Markt (2010) - verslag TVLimburg

DE RAFAËLS * op locatie in het CLARISSENKLOOSTER
herneming tijdens Theater op de Markt 2010

Theatermakershuis de Queeste werd door Theater Op de Markt uitgenodigd om in 2010 DE RAFAËLS te hernemen. Locatie voor de voorstelling werd de kapel van het Clarissenklooster van Hasselt, de gedroomde locatie voor deze voorstelling.

met dank aan Vestio IMMO, Kunstgalerij De Mijlpaal, a2o architecten, Annick Claesen (zangeres), Maria Vanhaeren, Robert Aussems & Theater op de Markt

 

CLARISSEN IN HASSELT

De stichting van het Clarissen Coletinen van Hasselt op 2 oktober 1899 was het antwoord van Moeder Maria ter Engelen, abdis van het klooster te Roeselare, op een hemelse ingeving. In 1901 werd gestart met de bouw van het kloostercomplex. Sindsdien werden vele jonge meisjes bereid gevonden om er in dienst te treden van de betrouwbaarste en meest gulle werkgever: de Hemelse Vader. Hun leven werd binnen de slotmuren verheven door een spirituele zingeving.

Regelmatig brachten de mensen eieren naar de Clarissen voor goed weer op hun trouwdag. Vandaar het Vlaamse gezegde: Eieren voor Klaarke, goed weer voor het paarke.”

De Clarissengemeenschap in Hasselt groeide zodanig aan dat in 1930 een achttal zusters een dochterklooster te Genk konden openen.

HET KLOOSTERCOMPLEX

Het kloostercomplex van de Clarissen valt nauwelijks op in het straatbeeld door zijn ommuurde en terugliggende gebouwdelen. De historische bebouwing aan de kleine ring of ‘Groene Boulevard’ houdt verband met het slopen van de voormalige stadswal. In 1846 werd de stadswal, die een verdedigende functie had, gesloopt om plaats te maken voor een Boulevard.

Het perceel van het Clarissenklooster is opgedeeld in twee helften: het zuidelijk deel is een ommuurde tuin, het noordelijk deel bevat het voormalige kloostercomplex. De plattegrond van het complex komt overeen met deze van de meeste kloostergemeenschappen van arme klaren en bestaat uit een neogotische kapel en kloostervleugels. Vooraan situeert zich een eerste pandhof, begrensd door de kloosterkapel in het noorden en de verblijfsruimten voor de werkende buitenzusters. Ten oosten ligt aansluitend een tweede pandhof met verblijfsruimten van de slotzusters.
De tuinmuur moest de beslotenheid van het klooster garanderen.

HERBESTEMMING

Toen op 6 juni 2004 de laatste Clarissen Hasselt verlieten, lieten ze geen eenvoudige opdracht achter: "Wij hebben hier graag gewoond. Wat we achterlaten zijn bakstenen, maar laat hier opnieuw mensen gelukkig wonen".

Het voormalig kloostercomplex krijgt nu als ‘Het Clarenhof’ een nieuwe bestemming. In een ontwerp van a2o-architecten wordt het klooster omgevormd tot een zorgtehuis voor hulpbehoevenden, nieuwe serviceflats en een uitbreiding van het trefcentrum ‘Den Boelvaar'.

Het bestaand kloostercomplex wordt behouden en er komen nieuwe ruimtelijke volumes tegen en naast de kloostermuur. De noordelijke binnentuin wordt de toegang tot het zorgcentrum, de zuidelijke binnentuin wordt een ontmoetingsruimte voor senioren met nieuwe petanquebanen, een zonneterras en het onthaal. De twee andere binnentuinen zijn enkel toegankelijk voor de rusthuisbewoners. Het voormalige klooster wordt een rusthuis met 42 woonzorgkamers en 11 zorglofts. Naast de kloostermuur komen 33 serviceflats die als doosjes op elkaar gestapeld worden.

De kapel krijgt een aangename houten vloer en een aantal nieuwe binnenvolumes. Deze ruimte zal dienst doen als een ontmoetingsplaats waar de bewoners van het rusthuis hun vrienden en familie kunnen ontmoeten en genieten van het zonlicht dat door de glasramen binnenvalt.

Meer info: www.vestio.be

 

 

Auteur - FILIP VANLUCHENE

Filip Vanluchene (°1950) groeide op in Kuurne, als zoon van een vlashandelaar. Na zijn acteursopleiding aan het conservatorium van Gent, speelde hij bij Theater Arena en De Internationale Nieuwe Scène.
Toch koos hij vanaf 1981 enkel voor het schrijven van theaterteksten. Hij leerde het vak als vertaler van Nobelprijswinnaar Dario Fo. In nauwe samenwerking met theatermakers Bob De Moor en Lucas Vandervost, evolueerden zijn toneelstukken in de afgelopen jaren tot 'meesterwerkjes van caleidoscopisch verteltheater'. In 1997 ontving hij voor 'Montagnes russes' de Driejaarlijkse Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Toneelletterkunde. Vorig jaar nog kreeg hij voor 'Citytrip' de Taalunie Toneelschrijfprijs.
La Flandre profonde is het decor van Vanluchenes theaterteksten. Maar het is geen terugkeer naar een idyllisch Vlaanderen van weleer. Het mythische universum dat Vanluchene schept is duister, humoristisch, poëtisch, onbehaaglijk. Zijn geconstrueerde taal volgt grillige paden.
Momenteel werkt Vanluchene in opdracht van Het Toneelhuis aan een bewerking van 'De man zonder eigenschappen' van Musil.

Het maakproces

DE QUEESTE + BRAAKLAND/ZHEBILDING = HET NIEUWSTEDELIJK