de Queeste - theatermakershuis

scroll to top

ARBEID / AFSCHEID

01 - DE FORD
OP LOCATIE IN GENK

In een tijd van afvloeiingen en ontslagen werd ook Ford Genk niet gespaard. Dat zorgde in oktober 2003 voor pijnlijke taferelen in heel de regio. De Queeste verzamelde in het heetst van de strijd tekst- en beeldmateriaal van de 3000 werknemers die op straat werden gegooid en verdiepte zich in de geschiedenis van de Ford Motor Company.

Het sociale drama bij Ford Genk werd gebruikt als een modelcrisis. Hoe komt het dat de globale industrie zo drastisch is veranderd in de laatste decennia? Hoe komt het dat kleine verschuivingen op wereldniveau zo'n sterke impact hebben op onze leefwereld? Hoe verwerk je zo'n afscheid van arbeid?


ARBEID/AFSCHEID 01 - DE FORD is een voorstelling van
Christophe Aussems, Steven Jans, Dirk Tuypens, Helena Van den Berge & Nele Van Rompaey spel & tekst
Mauro Pawlowski muziek
Ek van Roosendaal toneelbeeld
Inge Büscher kostuum
Filip Eyckmans assistentie kostuum
Caroline Fransens dramaturgie
Kris Kuppens interviews
Gosie Vervloessem & Mat Verberkt camera interviews
Hanne Rekkers productie & zakelijke coördinatie
Christophe Aussems artistieke coördinatie
Kristien Wintmolders voorstellingsfotografie
WERKMANNEN website & grafische vormgeving

met bijzondere dank aan alle geïnterviewden
in coproductie met Cultuurcentrum Genk
met de steun van de Stad Genk, de Provincie Limburg en de Vlaamse Minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel

februari 2005
GENK (Première) OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
GENK OP LOCATIE / voormalige Ford-garage L
N Nederland L Limburg IN Inleiding NA Nagesprek ☆ Uitverkocht ⨂ Geannuleerd ⨀ Laatste Tickets
"Niks da gebeurd is kunt ge ongedaan maken"

Voorstelling in BEELD

LOCATIE - voormalige Ford-garage

GESCHIEDENIS

"de Schaetzen was hoofdverdeler voor Ford in Limburg. Ge weet wel, die garage van Ford op de Kuringersteenweg. De Schaetzen was van adel. En ja, onder lichte druk van Ford Genk waarschijnlijk heeft die dan nog een garage opengedaan op de Hasseltweg. Omdat er geen service was voor Ford in Genk. En da was een probleem. Eerst voor de mensen die bij Ford werkten en daarna ook voor de klanten natuurlijk. Dus begon die met een tweede garage, hier. En daar zat dan de zoon in van de Schaetzen. En toen begon Ford over de showroom. Niet te geloven. Albert, de verkoper van de Schaetzen was ne topverkoper, maar Ford wilde dat hij zijn werk anders deed en ne sjiekere toonzaal ofzo, enfin, Albert heeft bedankt en de Schaetzen heeft toen gezegd: 'ge moogt uwe nest houwe'. En toen is Driesen gekomen en die hebben nu van Ford een garage gekregen bij de Ford zelf."

Een bedrijf moet winst maken, anders gaat het ten onder. Maar wanneer iemand een bedrijf leidt enkel en alleen om winst te maken, en daarbij niet denkt aan het welzijn van de gemeenschap, zal het bedrijf ook ten onder gaan, omdat het dan geen reden meer heeft tot bestaan. 
Henry Ford, 1926

THE AMERICAN DREAM

'THE UNHAPPIEST MAN IN THE WORLD, IS THE MAN WHO HAS NOTHING TO DO' 
Henry Ford 1944

ENKELE DATA
1863 Henry Ford wordt in Michigan geboren.
1876 Zijn moeder sterft.
1878 Hij verlaat zijn ouderlijk huis en werkt bij James Flowers & Brothers Machine Shop.
1886 Henry ontmoet Clara.
1888 Ze trouwen.
1893 Hij ontwikkelt zijn eerste motor. Zoon Edsel wordt geboren.
1903 Na twee mislukte vorige pogingen richt Henry de Ford Motor Compagy op. Met succes.
1908 Het eerste model T wordt gebouwd.


1919 Zoon Edsel wordt 'president' van het bedrijf.
1920 De nieuwe fabriek van Ford opent: The Rouge Plant.
1925 Ford bouwt vliegtuigen.
1929 Henry publiceert 'My Philosophy of Industry'
1939 Henry krijgt van Hitler het Grote Kruis van de Duitse Arend.
1943 Edsel sterft. Henry komt terug aan het hoofd van het bedrijf.
1945 Kleinzoon Henry II neemt de leiding over.
1947 Henry Ford sterft.

PERS

'Blij dat ik er vanaf ben'
een terugblik, en een vooruitblik in vier perspectieven.
artikel in De Morgen (zeno - Kris Kuppens)
12 februari 2005

© De Morgen, 2005

Het zijn allemaal kinderen van Ford
voorstelling over het Forddrama mag een groot succes genoemd worden
"Ontslagen worden, is meer dan je baan verliezen. Je verliest er je hele identiteit mee.(...) Er zijn veel arbeiders die hetzelfde hebben meegemaakt, maar er niet niet met elkaar over durven praten."
artikel in Het Nieuwsblad (Dajo Hermans)
11 februari 2005

Een Ford op de oprit, een C4 in de hand
De Queeste brengt geslaagd sociaal drama in Genk ***
recensie in De Morgen (Wouter Hillaert)
11 februari 2005

RADIO 1 - NEON
Nicky Aerts in gesprek met Pol Arias (11/02/05)

HEET VAN DE TONG
interview met Christophe Aussems
De Morgen (Wouter Hillaert) - 8 februari 2005

"Krop in de keel"
Met ex-Fordwerknemer Ingrid Mandelings naar repetities 'Arbeid/Afscheid' van de Queeste

lees hier het verslag in Het Belang van Limburg (Els de Bodt) - 6 februari 2005

Ford-drama op de planken
Oude garage wordt na de voorstelling gesloopt.
"We hebben geprobeerd om alle kanten te belichten van het sociale drama. Het is geen documentaire, maar alle teksten die we gebruiken zijn wel verzameld in de vorm van interviews.(...) Het grote Ford-logo staan op de muur geschilderd, de vergane glorie is er gewoonweg voelbaar."
artikel in De Standaard (Eva Maquoi)
5 februari 2005

DE QUEESTE + BRAAKLAND/ZHEBILDING = HET NIEUWSTEDELIJK